الرئيس السيسي: عرفتوا ليه فيه إرهاب في سيناء؟ عشان التنمية دي متحصلش (فيديو)

كتب- أحمد حسين

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن نقل المياه التي يتم معالجتها لأكثر من 100 كليو أمر صعب ويحتاج إلى العمل الهندسى والمنشآت من أجل إنهاء شبكة نقل المياه لزراعة نصف مليون فدان.

يهمك.. حرمان من الخبز والتموين.. السيسي يكلّف الجيش والشرطة بمواجهة التعديات (فيديو)

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته في افتتاح محطة معالجة مياه بحر البقر: “عرفتوا ليه الإرهاب في سيناء.. علشان اللى بنعمله ده مش يتعمل.. علشان تفضل كده”.

واستكمل “الحرب حربين ضد الإرهاب وحرب البناء.. حركة المياه للوصول إلى سيناء ده تكلفة بالمليارات نقدر نقول إن سيناء فيها تنمية حقيقية”.

وكلّف الرئيس عبد الفتاح السيسي، المحافظة ووزارة الرى ومدير الأمن بالمتابعة المستمرة من أجل وقف التعديات على الجسور والأراضي الزراعية.

وأضاف “خلال 6 شهور وكافة الجسور تكون زى الكتاب ما بيقول.. وإن تطلب الأمر نزول الجيش ينزل.. والمعدات تكون موجودة سواء ألف أو 3 ألاف.. وكل الجسور ترجع تانى زى ما كانت.. وكل بيانات الناس دى تبقى موجودة معانا.. سواء تعدى على أراضى زراعية أو جسور”.

واستكمل: “سيتم وقف كل الدعم المقدم للحكومة من خبز أو دعم تموينى أو غيره لمن يتعدى على الأراضى الزراعية أو الترع والمصارف.. زى ما حطين 700 مليار جنيه لحياة كريمة للناس والدولة تجرى بقوة من أجل إسعاد الناس.. لن يكون مقبولا التعدى والتجاوز.. 6 شهور وشهر بشهر أخد الإجراءات اللى اتعاملت”.

 

زر الذهاب إلى الأعلى