أهل الفن يساندون شريف دسوقي بعد بتر ساقه: “هترجع تضّحك الناس تاني”

كتب: أحمد عمر الهجرسي

جرح في قدمه اليسرى، وهو مريض بالسكر، أدى إلى بتر الساق من تحت الركبة، بقرار من الدكتور نظرا للفحوصات والأشعة والتحاليل وسوء حالته، ليخرج بعدها إلى الناس بكل رضا، لينشر  على صفحته الرسمية على  “فيس بوك”، قائلًا: “قدر الله وما شاء فعل، الحمد لله على كل شيء”.

شريف دسوقي الذي أمتعنا بتمثيله، وأضحكنا من قلوبنا، وطل علينا بشخصية “سبعبع”، في مسلسل “100 وش”.

دعمه عدد من الفنانين عبر حساباتهم على مواقع التواصل الاجتماعي، مساندين له في أزمته الأخيرة، بعد إعلان خضوعه لعملية بتر في قدمه اليسرى، إثر إصابة تعرض لها، أثناء تصويره لفيلم وقفة رجالة واكتشاف إصابته بمرض السكري.

فنشرت الفنانة بدرية طلبة، فى وقت سابق عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”، قائلة: “عن تجربة عيشتها مع بابا الله يرحمه صعب قوي بني آدم يفوق من البنج يلاقي جزء من جسمه مبتور وخصوصا رجليه ربنا يصبرك يا شريف ويقوي قلبك ويتم شفاك على خير”.

وفي منشور آخر كشفت حالة شريف الصحية قائلة: “للناس اللى بتتصل وبتبعت رسايل علشان تطمن على الفنان شريف دسوقي (سبعبع) كان فيه جرح في رجله الشمال وهو مريض سكر، حالته ساءت جدا وبعد الفحوصات والأشعة والتحاليل قرر الدكتور بتر الرجل من تحت الركبة وهو خرج من أوضة العمليات وحالته مستقرة الحمد لله ادعوا له ربنا يتم شفاه على خير”.

وقال أمير صلاح الدين، عبر صفحته الرسمية على  “فيس بوك”:

“حبيبي شريف دسوقي ربنا يتم شفاك ويصبرك .. المشروع الفنى اللى حلمت به و حكيتلي عليه أنا كمان باحلم به ومشتاق للوقوف قدامك نمثل ونغني ونرقص للجمهور وعند وعدى ليك حدد اليوم المناسب و يلا نملا الدنيا فن يا فنان يا عظيم”.

وغردت مي كساب عبر حسابها على  “تويتر”:

” ألف سلامه عليك يا شريف دسوقي وإن شاء الله تقوملنا بالسلامة وترجع تنور شغلك بإذن الله العلي الكريم”.

وقالت المخرجة كاملة أبو ذكرى:

” لما كنا بنصور 100 وش في مشاهد حضور جميع الممثلين كتير كانوا بيحاولوا يظهروا بحركة أو بجملة زيادة ودايما أستاذ شريف كان يقعد ساكت ويقف ورا، كنت أقوله حتى لو كنت في آخر الكادر ورا وساكت القلب بيروحلك والعين شايفاك .. كريم نادر مدير التصوير كان دائما يقولي شريف دسوقي مش محتاج نور هو منور لوحده .. حضرتك موهبة وقلب نادر .. ربنا هيتم شفاك علي خير بإذن الله”.

ونشر الفنان ” آسر ياسين ” صورة تجمعه بالفنان شريف دسوقي على الاستوري عبر حسابه على إنستجرام وعلق عليها :

” ربنا يقومك بالسلامة يا سبعبع بالمهمة الجديدة”.

وكتب أحمد رزق، عبر صفحته الرسمية على  “فيس بوك”:

” شريف دسوقى فنان مهم وكبير اعرفه من حوالى 30 سنة يعنى أصدقاء طفوله، وعايز اقولكم إنه قوى وعنده اراده وحيرجع يبسطنا ويمتعنا.. يلا يا شريف فى انتظارك ومتتأخرش علينا وعلى حبايبك”.

ونشر مصطفى درويش عبر صفحته الرسمية على  “فيس بوك”، صورة تجمعه مع شريف دسوقي وكتب قائلًا:

 “للأسف خبر بتر رجل شريف دسوقي حقيقي أدعوله يا جماعة، والله الواحد ما عارف يعمل أيه بس ،الله يقويك يا شريف ويشيل عنك كل اللي أنت فيه، أنت ماتستاهلش كل ده، استغفر الله العظيم يارب، ربي أني لا اسألك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه، أدعوله ربنا يقويه، محنة صعبة أوي”.

زر الذهاب إلى الأعلى