أول عرض عمل لمعلمة وصلة الرقص بالمنصورة

كتب: أحمد عامر

وظهرت الناشطة الحقوقية نهاد أبو القمصان، ومقدمة برنامج حكايات نهاد، ور، إلى جانب عملها كمحامية، في عرضت نهاد أبو القمصان، رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة، على معلمة المنصورة آية يوسف، العمل في مكتب المحاماة الخاص بها كمراجعة لغة عربية، لمراجعة الأخطاء الإملائية والنحوية في المذكرات التابعة للمكتب.

وقالت أبو القمصان،فيديو على صفحتها عبر موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، تحت عنوان عرض عمل لمعلمة المنصورة، إن وزارة التربية والتعليم متفرغتش تعلم، ولكن اتفرغت للتحقيق مع حضرتك يا أستاذة آية، بيجيلي خريجين من كل الكليات مبيعرفوش عربي، لو سمحتي تعالي يا آية شرفيني وارفعي عني العبء، ده عرض عمل مش فض مجالس.

وطلبت أبو القمصان من آية إحضار العقد الخاص بعملها للتربية والتعليم، للنظر في أمر الإجراءات التي اتُخذت ضدها من قبل الوزارة، ومحاسبة من تسبب في نشر الفيديو، وإبلاغ مباحث الإنترنت للعثور على الفاعل، قائلة: نروح أنا وانتي إلى المحكمة عشان نشوف إيه قواعد الرقص المظبوطة، ونبص على لائحة الرقص المنضبط تنص على إيه.

واستكملت مقدمة برنامج حكايات نهاد: يا بنتي البيوت مبتتخربش من مواقف، البيوت بتتكشف من المواقف، كلنا لازم نعدي بأزمة تقول البيت ده قوي ولا لا، موضوع غلطك ده نسبي وفيه آراء كثيرة من ناحية غلطتي أو لا، ولكن البيت معناه اننا نقف وراء بعض، نتحاسب بعدين، لكن قصاد الناس احنا ساندين بعض، المشكلة مش فيكي، المشكلة إن بيتك ملخلخ من البداية فكان لازم يتهد ويتعاد بناءه.

ووجهت رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة، رسالة لزوج آية، انت اشتغلت بطريقة الجري نص الجدعنة وده غلط، الستات بتتجوز عشان تلاقي في ضهرها سند، انت ضيعت سنين عشرة مع ست أول ما تقوم على رجليها من تاني مستحيل توافق ترجعلك.

وأضافت أبو القمصان: اللي ترقص على المركب دي ست إما مكبوتة وطلعان عينها وانفجرت، وإما ست بطبيعتها فرفوشة وإنت راجل محظوظ بيها.

اقرأ أيضا: من هو محمد الأمين الذي تم القبض عليه بتهمة الاتجار في البشر ؟.. إمبراطور الإعلام

زر الذهاب إلى الأعلى