السيسي: تريليون جنيه تكلفة استصلاح 4 ملايين فدان

كتب – علي يوسف

طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، وزير الزراعة السيد القصير، بإعلان التكلفة الحقيقية لاستصلاح 4 ملايين فدان، والتي تبلغ حوالي تريليون جنيه.

اقرأ أيضاً.. السيسي يشهد جلسة حول التحول الرقمي وحوكمة قطاع التموين

جاء ذلك خلال جلسات مؤتمر “حكاية وطن” الذي انطلق اليوم الأربعاء، بمشاركة كبار الوزراء والمسؤولين.

ووجه الرئيس السيسي انتقادات لوزير الزراعة، بسبب إعلانه أن تكلفة استصلاح الفدان الواحد تبلغ 250 ألف جنيه، مما يعني أن تكلفة استصلاح 4 ملايين فدان تبلغ 100 مليار جنيه.

وقال الرئيس السيسي: “أنت بتتكلم عن 4 ملايين فدان، معالى الوزير عارف كويس أوى حاجته بصراحة يعنى، بس هو بيتكلم عن اللى هيدخل حيز الإنتاج خلال العام الزراعى دا هو اللى عاوز يتكلم عليه، إحنا بنتكلم على اللى إحنا مخططينه خلال بالكتير سنة ونص أو سنتين، لو بتتكلم عن إنك تضيف 4 ملايين فدان فى أرض ظروف مصر فيها، معندناش مياه ممطرة على مدار العام 8 أو 9 أشهر أى حتة هنصلحها تزرع زى ما انت ذكرت علشان نعمل فى توشكى المشروع بتقول حائط صخرى، الـ7 كم، وفضلوا موقفين المشروع العشرين سنة اللى فاتوا، ليه متقولش تريليون جنيه، إحنا مبنقولش حاجة أبدا مش صادقة، الرقم اللى قلته فى الأول أنا اتخضيت، قلت مش عاوز يقول الفلوس ليه؟”.

وأكد الرئيس السيسي أن الحكومة تسعى إلى تحقيق الاكتفاء الذاتي من الغذاء، وأن استصلاح الأراضي الزراعية هو أحد أهم الوسائل لتحقيق هذا الهدف.

زر الذهاب إلى الأعلى